پرداخت و تجارت الکترونیک

نوشته شده توسط: behsaadmin
3 سال قبل
1449 بازدید

امروزه با توجه به نرخ فزاینده گرایش مردم به سمت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، با رشد چشم‌گیری در این حوزه شاهد هستیم. صنعت ICT در حوزه‌های مختلف از قبیل سخت‌افزاز، نرم‌افزار، خدمات IT، ارتباطات و ارتباطات مخابراتی زیرساختی جهت تسهیل خدمات و افزایش دسترس‌پذیری آنها در حوزه‌های مختلفی فراهم می‌آورد. حوزه‌های مختلفی از قبیل خرده فروشی، خدمات مالی، حمل و نقل، توریست، سلامت، خدمات عمومی و غیره به لطف راه‌حل‌هایی که صنعت ICT در اختیار آنها قرار می‌دهد، رشد چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته‌اند. در این بین صنعت بانکداری و پرداخت یکی از حوزه‌هایی است که به واسطه ماهیت خدمات، نرخ استفاده از این خدمات در جامعه، سبک زندگی مدرن، خدمات دولت الکترونیک و غیره بیش از سایر حوزه‌ها دچار تغییرات بنیادی بوده و نقش خدمات حوزه ICT در این روند رو به رشد به شدت احساس می‌شود.

حرکت به سوی جامعه غیرنقدی، صنعت پرداخت را متحول کرده است. امروزه اکثر مردم از ابزارهای الکترونیک برای انجام تراکنش های پرداخت استفاده می کنند. فروشندگان از پایانه های فروشگاهی جدید و راهکارهای مبتنی بر فضای ابری بهره می گیرند. بلیط های الکترونیکی در حمل و نقل با استقبال زیادی روبرو شده اند. گوشی های هوشمند مجهز به فناوری NFC و دیگر فناوری های غیرتماسی نقش پررنگی در این تغییرات بازی می کنند. تجارت الکترونیک با تکیه بر تجارت آنلاین و موبایلی بسرعت در حال فراگیر شدن است و در صنعت خرده فروشی نیز خریدهای رو در رو به سمت اینترنتی و موبایلی شدن در حرکتند. ورود اینترنت اشیا به حوزه پرداخت مفهوم جدیدی به نام تجارت بدون اصطکاک و پرداخت بدون درز را ایجاد کرده است.

این صنعت، بانک ها، اپراتورهای تلفن همراه، بازیگران عرصه تجارت الکترونیک و خرده فروشان را دور هم جمع کرده است. تحولات سریع و ارائه راهکارهای جایگزین پرداخت از سوی رقبای جدید، فعالان سنتی صنعت پرداخت را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است. استقبال از نوآوری و توانایی واکنش سریع در این صنعت، لازمه بقا است. کسی برنده این میدان خواهد بود که در زمینه هایی از قبیل جایگزینی وجه نقد، فعالیت در تجارت اینترنتی و موبایلی و استفاده از مزیت های تحلیل داده های عظیم اقداماتی جدی پیش گیرد.

گوشی های هوشمند و رسانه های اجتماعی تجربه های بدون اصطکاک برای مشتری فراهم می کنند و می توانند حجم زیادی از تراکنش های پرداخت را به سمت خود سوق دهند.